lauantai 2. helmikuuta 2013

Kaksinumeroiset luvut ja pidemmät lukusarjat

Joillekin kaksinumeroisille luvuille voisi keksiä omia juuri niitä lukuja kuvaavia mielikuvia. Kalenteri voisi olla 31, koska pisimmissä kuukausissa on 31 päivää. Junarata voisi olla 11, koska se näyttää kahdelta vierekkäiseltä kiskolta. 15 voisi olla pizza-viipale, jos ajatellaan pizza kelloksi, josta on leikattu neljännes. Kaikille numeroille voisi kuitenkin olla kovin työlästä keksiä luontevaa vastinetta. Mielikuvan ei toisaalta välttämättä tarvitsekaan olla luonteva, mutta silloin mielikuvan ja numeron vastaavuus tulisi vain opetella pänttäämällä ulkoa. Sinänsä ei ole mitään syytä miksi banaani ei voisi kuvata lukua 76, mutta luonteva mielikuva on avuksi nimenomaan järjestelmää opeteltaessa.

Otetaan kirjaimet avuksi, ja näistä vielä valikoitu joukko konsonantteja. Määritellään kullekin numerolle oma konsonanttinsa vaikkapa näin:

0     r (ei mitään erityistä sääntöä)
1    l (muistuttaa pientä L-kirjainta “l”)
2    n (kaksi sakaraa osoittaa alas)
3    m (kolme sakaraa osoittaa alas)
4    t (yhteensä neljä “piikkiä” sojottaa suuntiinsa)
5    s (muistuttaa muodoltaan numeroa 5)
6    k (“kuusi” alkaa kirjaimella “k”)
7    v (luku 7 on hieman viikatteen näköinen)
8    h (isona kirjaimena kirjoitettuna “H” on hieman kuin “8”)
9    p (kirjoitettuna “P” on hieman kuin käännetty 9)

Näin sitten luku 234 voisi olla sana “namut”. Tai 67524 “kaivosnauta”. Vokaaleja käytetään vain täytteenä. Ainoa varsinainen vaivannäkö on opetella tuo yllä esitetty tai jokin vastaava taulukko numeroiden ja konsonanttien vastaavuudesta.

Varsinaiseen hyötykäyttöön päästään kuitenkin silloin, kun jokaiselle luvulle välillä 00-99 annetaan oma symbolinsa, joka lisäksi on helppo muistaa siksi, että kyseisen symbolin nimen kaksi ensimmäistä konsonanttia ovat ylläolevan taulukon mukaisia. Näin esimerkiksi numero 13 on LuMikki. Voisi se olla vaikka LieMikuutiokin, mutta minusta on helpompi kuvitella Lumikko kuin liemikuutio. Lisäksi on hyödyksi kuvitella kullekin luvulle sitä symboloiva henkilö. Jokaisella muistihahmolla voi nimittäin olla myös hänelle tyypillinen toiminto, sekä vielä tälle tyypillinen esine. Näinollen lukujonoa 131313 ei tarvitse mieltää kolmena Lumikkina, vaan voi visualisoida mielessään Lumikin, joka haukkaa omenaa ja sitten pyörtyy teatraalisesti. Jos luku olisi 761395, voisi visualisoida viikatemiehen (76), joka haukkaa jotakin esinettä ja sitten pyörtyy dramaattisesti (13), ja tämä esine olisi kirje (95 on posteljooni).

Aina muistettavat luvut eivät tietenkään ole tasa kuusinumeroisia. Viisinumeroisten lukujen kanssa voi toimia kuten yllä, mutta ottaa esineeksi jonkin yksinumeroista lukua kuvaavan symbolin, kuten joutsenen tai lumiukon. Nelinumeroisen luvun kanssa voi jättää esineen ikään kuin tyhjäksi, ja kuvata tätä tyhjää lukupaikkaa tietyllä esineellä. Minulle se on jostain syystä kristallipallo. Eli kun Lumikki haukkaa kristallipalloa, on se minulle 1313.

Alla on lista joistakin käyttämistäni muistihenkilöistä toimintoineen. Jotkut kohdat ovat minulle henkilökohtaisia, joten en niitä tähän kirjoita. Jos sinulla tulee mieleen hyvä muistihenkilö johonkin tyhjään kohtaan tai jokin parempi ehdotus, kirjoita ajatuksesi kommentteihin.

00 RR         Rory Gilmore (sarjasta Gilmoren Tytöt) puhuu vimmatusti KÄNNYKKÄÄN
01 RL        Rallikuski kömpii katollaan olevasta ralliautostaan kädessään RATTI
02 RN        Renki nostaa talikolla HEINÄPAALIA
03 RM        Rambo ampuu lonkalta kertasingolla PANSSARIVAUNUA
04 RT        Ritari lyö aamutähdellä (eräänlainen piikikäs nuija) RITARINKYPÄRÄÄ
05 RS       
06 RK        Rokkari soittaa sähkökitaraa ja pitää toista jalkaansa KAIUTTIMELLA
07 RV       
08 RH        Ruhtinas istuu (tai röhnöttää) valtaistuimella ja pitää kädessään VALTIKKAA
09 RP        Reppuli (Bilbo) hyväilee kädessään olevaa KULTASORMUSTA ja katoaa
10 LR        Laura Ingalls (Pieni talo preerialla) osoittaa karttakepillä LIITUTAULUA
11 LL        Luolamies koittaa sytyttää tikuilla puunuijaa tuleen
12 LN       
13 LM        Lumikki haukkaa omenaa ja pyörtyy
14 LT
15 LS        Leskimummo mustassa suruharsossaan itkee haudan äärellä
16 LK        Lääkäri kuuntelee stetoskoopilla pilleripurkkia
17 LV        Elvis letkuttaa lanteitaan kädessään 50-luvun mikrofoni.
18 LH        Lihakauppias lyö lihakirveellä makkaran poikki
19 LP        Leipuri ottaa leipälapiolla suuren leivän uunista
20 NR        Nyrkkeilijä lyö hanskat kädessä nyrkkeilysäkkiä
21 NL        Nels Oleson (pieni talo preerialla) siivoaa risuharjalla kassakonetta
22 NN        Ninja pyörittää kiipeilyhakasta köyden päässä ja heittää sen
23 NM        Nimrod(Marvel) ampuu pinkin säteen kädestään kohti pinkkiä läppäriä
24 NT        Noita hämmentää soppakauhalla suurta kattilaa ja heittää sinne lepakon
25 NS        Naispoliisi laittaa käsiraudat kiinni poliisiautoon(miniatyyri)
26 NK       
27 NV        Invalidi(Stephen Hawking) törmää pyörätuolilla kyynärsauvaan
28 NH        Nuohooja tulee savupiipusta kädessään mustunut harja
29 NP       
30 MR        Merirosvo kaivaa lapiolla maata ja löytää aarrearkun
31 ML        Amelie(elokuvan henkilö) tarjoaa rasiasta konvehteja
32 MN        Munkki suutelee ikonia
33 MM        Muumio astuu esiin sarkofagista ja nostaa pienen pyramidin maasta
34 MT        Metsuri sahaa pölkkyä moottorisahalla
35 MS        Mustanaamio lyö nyrkillä pääkalloa
36 MK        Miekkailija pistää miekalla miekkailumaskia
37 MV        Uimavalvoja heittää narun päässä pelastusrenkaan
38 MH        Mehiläishoitaja nostaa mehiläispesästä hunajakennon
39 MP        Joku valitsemasi meppi (Euroopan parlamentin jäsen) nostaa salkoon EU-lipun
40 TR        Terminaattori ampuu haulikolla moottoripyörää
41 TL        Tullimies tekee seis-merkin kädellä ja ottaa esiin passin
42 TN        Tonttu kiikaroi kiikareilla ja pälyilee ympärilleen
43 TM
44 TT        Taitoluistelija tekee piruetin, mutta kompastuu kaunoluistimeen
45 TS
46 TK        Taikuri nostaa silinteristä kaniinin
47 TV        Tiivitaavi (teletapit) touhottaa menemään ja pyörittää käsilaukkua
48 TH        Thor nostaa vasaran päänsä päälle, ja siihen lyö salama
49 TP        Juha Tapio istuu ja soittaa kitaraa
50 SR        Saruman (Taru sormusten herrasta) mesoaa ja kutsuu myrskyä kädessään taikasauva
51 SL        Salapoliisi etsii johtolankaa suurennuslasin avulla
52 SN        Saunoja heittää löylyä ja vihtoo selkäänsä saunavastalla tai -vihdalla
53 SM        Sumopainija tömistelee ja ottaa hiuksistaan syömäpuikot joilla alkaa syödä nuudeleita
54 ST        Sotilas syöksyy suojaan räjähdyksiltä, kädessään rynnäkkökivääri
55 SS        SS-mies tekee natsitervehdyksen, kädessään pistooli
56 SK        Sukeltaja pulahtaa selkä edellä veteen veneestä, kädessä harppuuna
57 SV        Siivooja pyyhkii luutulla suihkepulloa
58 SH        Sheriffi ampuu revolverilla sheriffintähden
59 SP        Seppä (joka on Spede) takoo alasinta vasten kuumaa rautaa
60 KR        Koripalloilija heittää koripallotyyliin koripallon
61 KL        Kullankaivaja (Roope Ankka) huuhtoo vaskoolilla ja löytää kultaharkon
62 KN        Kendoka lyö bambumiekalla kendokypärää
63 KM        Kummitus pelottelee kädet ylhäällä käsissään ketju jossa rautapallo
64 KT        Katti-Matilainen roikottaa hännästä leluhiirtä ja syö sen
65 KS        Kissanainen potkaisee lepakkoautoa
66 KK        Kokki ripottaa suolaa sirottimesta kokkihatun päälle
67 KV        Mauno koivisto torjuu lentopallon, joka lentää verkon yli
68 KH        Kehonrakentaja bodaa raskailla punteilla
69 KP        Kapteeni Picard ampuu sädepyssyllä USS Enterprise -alusta
70 VR        Vuorikiipeilijä työntää kepin maahan ja kepin päässä punainen viiri
71 VL        Velho taikoo käsiensä väliin purppuran pallon ja palloon ilmestyy velhon hattu
72 VN        Väinämöinen istuu ja soittaa kannelta
73 VM        Vampyyri nousee esiin arkusta ja ravistaa yltään valkosipulia
74 VT        Voittaja (uimari) nousee palkintokorokkeelle ja heiluttaa suurta pokaalia
75 VS        Viisas (kääpiö) tutkii instrumentilla hiottua timanttia
76 VK        Viikatemies pitää kädessään viikatetta ja suurta tiimalasia, jonka kääntää ylösalaisin
77 VV        Viivi (Viivi&Wagner) pitää kädessään roskapussia ja meuhkaa
78 VH        Viherpiipertäjä halaa puuta ja pitää kädessään porkkanaa
79 VP        Vappu Pimiä on huppelissa, päässä serpentiiniä ja ylioppilaslakki, kädessä shampanjalasi
80 HR        Pelle Hermanni itkee vuolaasti (vettä lentää silmistä) ja kädessä kakku
81 HL        Haltia ampuu jousipyssyllä
82
83 HM        Hämähäkkimies(Marvel) ampuu käsistään seittiä kameraan
84 HT        Hitsaaja hitsaa kaasupulloa
85 HS        Hessu hopo (Super-Hessuna) ottaa hatustaan pähkinän ja syö sen
86 HK        Heikki Kinnunen etsii Viljoa takataskussaan viinapullo
87 HV        Hovimestari nostaa tarjottimen päältä kuvun ja sieltä paljastuu knalli
88 HH        Hiihtäjä (Juha Mieto) sivakoi,
89 HP        Hopeasurffari surffaa hopeisen surffilaudan päällä
90 PR        Prinssi pitää kädessään ruusua ja peilaa itseään
91 PL        Palomies sammuttaa vaahtosammuttimella palohälytintä
92 PN        Punahilkka hyppii iloisesti ympäriinsä kädessä kori
93 PM        Paimen linkoaa sileän kiven
94 PT        Peter Pan lentää ilmassa kädessään tikari
95 PS        Posteljooni laittaa kirjeen postilaatikkoon
96 PK        Joulupukki ottaa lahjasäkistä joulukuusen
97 PV        Pyöveli lyö kirveen kantoon kiinni
98 PH        Nallepuh lentää ilmapallolla kädessä hunajapurkki
99 PP        Pappi saarnaa saarnastuolista kädessään Raamattu

Paras tietysti olisi jos keksisit itsellesi juuri sinulle parhaiten sopivat muistihenkilöt tekoineen ja esineineen, mutta koska minulta kuitenkin meni melko pitkään tämän listan kasaamisessa, toivon tämän listan olevan ainakin jossain määrin hyödyllinen. Itsekin olisin härskisti käyttänyt vastaavaa listaa hyväksi, jos sellainen olisi ollut tarjolla suomenkielisenä. Englanninkielisiä vastaavia listoja löytyy netistä kyllä.

Hyviä ideoita listan täydentämiseksi ja kohentamiseksi otan mielellään vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiaan liittyvät asialliset ja kohteliaat kommentit julkaistaan.